Saturday, November 29, 2008

bilangan malaikat,jin dan manusia


Menurut sebuah hadis dari Rasulullah s.a.w.: "Sesungguhnya Allah mencipta malaikat dan jin juga manusia 10 bahagian. Kadar malaikat 9 bahagian, jin dan manusia satu bahagian. Allah ciptakan dari satu bahagian itu dipecahkan kepada 10 bahagian. 9 bahagian daripadanya adalah bilangan jin dan hanya satu bahagian sahaja bilangan manusia" Hadis ini membawa maksud bahawa makhluk Allah yang terbesar sekali bilangan jumlahnya ialah para Malaikat.


Jika menurut hadis di atas, peratusan para Malaikat dalam perbandingan jumlah keseluruhan mereka jika dibandingkan dengan Jinn dan manusia ialah:


Malaikat : 90%

Jinn : 9%

Manusia : 1%

Muhammad Isa Dawud pula menghuraikannya;

Perbezaan umur jin dgn manusia ialah 1:10, Ini bermakna jin yg berusia 10 tahun tahap perkembangan fizikal dan mental manusia 1 tahun, begitulah purata umur jin dgn manusia, manusia hidup meninggal sekitar 70-80 tahun, jin pula hidup 700-800 tahun umur jin yg panjang menyebabkan ilmu dunia mrk berada di depan manusia. Dikatakan bahawa kemajuan sains dan teknologi bangsa jin melebihi kemajuan umat manusia 300 tahun...

wALLAHu a'lam..

maklumat dari link: http://satuhala.blogspot.com

1 comment:

ournetworks said...

Sumber hadis brkaitan anggaran jumlah malaikat jin dan manusia tidak dijelaskan riwayat siapa senarai perawi dan hadis siapa ..