Friday, January 23, 2009

Boikot ...Tesco Yahudi Punya...

TESCO => Jewish Supermarket

Sekitar tahun 2000 akhbar The London Jewish News (www.ljn.co.uk) diedarkan secara percuma di kesemua cawangan Tesco di seluruh England.

Ini ialah akhbar Yahudi yang memberikan sokongan secara terbuka untuk regim ganas Zionis di Israel.

Pengasasnya ialah Sir Jack Cohen berasal dari keluarga Yahudi yang kaya raya. Nama pasaraya Tesco diambli daripada nama isterinya Tessa Cohen.

Disamping mempromosi produk Israel di rangkaian pasarayanya di seluruh dunia, mereka juga telah membuat perjanjian perniagaan dengan syarikat perisian Israel yang berjumlah jutaan dollar.Jack Cohen lahir pada 6 Oktober 1898 dan meninggal dunia pada 24 Mac 1979 dan dikebumikan di Tanah Perkuburan Yahudi Willesden, London,England.

Anda boleh sahkan maklumat ini dengan hanya membuat "search" di internet dengan menaip "Tesco Jewish" dan anda akan dapat pelbagai laman web Yahudi yang dikaitkan dengan Tesco.

Keputusan ditangan anda sekiranya anda mahu menyokong Yahudi dengan mempertingkatkan ekonomi mereka apabila anda membeli belah di Tesco.

7 comments:

Anonymous said...

tp kn sifu, kalau kita boikot, mcm ne dgn rakyat kite yg mencari rezeki di permis2 yg dituani gol. Yahudi spt Tesco, McD,lain2?
pd pendpt sy, kita bleh boikot dgn cara membuka satu permis atau francais jenama sendiri mcm KFC jd KLG, atau sebagainya...tp bkn dgn menciplak hak cipta asal ia sendiri..

Anonymous said...

Tesco diasaskan oleh Jack Cohen di East End, London. Beliau merupakan seorang anak tukang jahit. Pada mulanya, beliau menjual pelbagai barangan di pasar Jalan Weel, Hackney. Selepas Perang Dunia Pertama berakhir pada tahun 1919, beliau menggunakan wang simpanannya untuk membeli gerai sendiri.

Jenama Tesco bermula tahun 1924 selepas membeli kedai teh daripada T.E Stockwell. Tesco adalah gabungan nama T.E Stockwell dan Cohen.

MAKLUMAT INI SAYA PEROLEH DI WIKIPEDIA.MANA YG BETUL PAK?

Anonymous said...

YA,SAYA JUGA TERBACA,PENGASAS TESCO TU TAK PENAH PUN KAWIN DGN TESSA COHEN. HARAP ADA YG PERBETULKAN FAKTA TU.

Anonymous said...

saya hanya petik dr sebuah blog...nti saya siasat sejauh mana berita ni...apa pon kita boikot barangan israel...brg2 selain tu leh la kita beli...tq kepada semua..

Anonymous said...

Sir John Edward Cohen (6 October 1898 – 24 March 1979), born Jacob Edward Kohen and commonly known as Jack Cohen, was a British businessman who founded the Tesco supermarket chain. He was born in Whitechapel in the East End of London, the son of an Avram Kohen, an immigrant Polish-Jewish tailor, and his first wife, Sime Zamremba.

http://en.wikipedia.org/wiki/Jack_Cohen_(Tesco)

harap korang baca ini...sah la pelopor tesco adalah jewish..

Anonymous said...

He was married to Sarah Fox, daughter of an immigrant Russian-Jewish tailor. They had two daughters, Shirley and Irene, the former now Dame Shirley Porter..(pembetulan dari cfu..TQ)..tp isteri dia pon jewish...

mmg ssh kita nak boikot semua product jewish ni sbb kita xader pilihan dr product lain...jika adae pilihan belilah product bkn jewish tp if ader pilihan belilah yg lain selain brg2 yahudi...sekian dr cfu.

Anonymous said...

hurm...byk fakta mengaitkan ttg TESCO ek...pening kjgak..my family still using it coz they've been using them quite sometime...esp jenama colgate...sy plak slalu lpak d starbucks dgn kwn2 lm... pasni kn cari port len la...huhu.