Sunday, March 22, 2009

Kisah Perangkap Tikus

Seekor tikus mengintip disebalik celah di tembok untuk mengamati sangpetani dan isterinya membuka sebuah bungkusan. Ada makanan fikirnya?Dia terkejut sekali, ternyata bungkusan itu berisi perangkap tikus.

Lari kembali ke ladang pertanian itu, tikus itu menjerit
memberi peringatan; "Awas, ada perangkap tikus di dalam rumah,awaslah,ada perangkap tikus di dalam rumah!"Sang ayam dengan tenang berkokok dan sambil tetap menggaruk
tanah, mengangkat kepalanya dan berkata, "Ya maafkan aku, Pak Tikus,akutahu ini memang masalah besar bagi kamu, tapi buat aku secara
peribadi takada masalahnya. Jadi jangan buat aku peninglah.

"Tikus berbalik dan pergi menuju sang kambing, katanya, " Ada
perangkap tikus didalam rumah, sebuah perangkap tikus dirumah!" "Wah,aku menyesal dengar khabar ini,"si kambing menghibur dengan penuh simpati, "tetapi tak ada sesuatu
pun yang bisa ku laku kan kecuali berdoa. Yakinlah, kamu sentiasa ada dalam doa-doaku!

"Tikus kemudian berbelok menuju si lembu. " Oh? sebuah perangkap tikus, jadi saya dalam bahaya besar ya?" kata lembu itu sambil ketawa.

Jadi tikus itu kembalilah kerumah,kepala tertunduk dan merasabegitu patah hati, kesal dan sedih, terpaksa menghadapi perangkap tikus itu sendirian.Malam itu juga terdengar suara bergema diseluruh rumah, seperti bunyi perangkap tikus yang berjaya menangkap mangsanya.

Isteri petani berlari pergi melihat apa yang terperangkap. Didalam kegelapan itu dia tak bisa melihat bahawa yang terjebak itu adalah seekor ular berbisa. Ular itu sempat mematuk tangan isteri petani itu. Petani itu bergegas membawanya kehospital. Dia kembali ke rumah dengan demam.

Sudah menjadi kebiasaan setiap orang akan memberikan pesakit demam panas minum sup ayam segar, jadi petaniitu pun mengambil goloknya dan pergilah dia ke belakang mencari bahan-bahan untuk supnya itu.

Penyakit isterinya berlanjutan sehingga teman teman dan jiran tetangganya datang menjenguk, dari jam ke jam selalu ada saja para tamu. Petani itupun menyembelih kambingnya untuk memberi makan para pengunjung itu.Isteri petani itu tak kunjung sembuh.

Dia mati, jadi makin banyaklagi orang orang yang datang untuk pengkebumiannya sehingga petani itu terpaksalah menyembelih lembunya agar dapat menjamu makan orang orang itu.

Moral kisah ini:Apabila kamu dengar ada seseorang yang menghadapi masalah dan kamu fikir itu tiada kaitan dengan anda, ingatlah bahawa apabila ada 'perangkap tikus'didalam rumah, seluruh 'ladang pertanian' ikut menanggung risikonya .

Sikap mementingkan diri sendiri lebih banyak keburukan dari baiknya...sekurang-kurangnya bersimpatilah kepada mereka yg dalam kesusahan...

No comments: